قیمت خودروهای داخلی بالاخره پس از سه ماه انتظار مشخص شد. با پایان یافتن بازی قیمت گذاری خودرو که با ورود شورای رقابت به فاز جدیدی وارد شده بود به نظر می رسد برنده بازی قیمت گذاری خودرو، خودروسازان بودند. بطوری که کاهش در قیمت اعلام شده خودروها حدود 10 درصد و بسیار کمتر از حد انتظار بسیاری از خریداران است.
در جلسه خودروسازان با شورای رقابت در حالی قیمت نهایی برخی محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد که تنها و تنها افت 5 تا 12 درصدی در قیمتهای جدید مشاهده می شود.
بعد از گذشت دو ماه و اندی از بازی خودروسازان و شورای رقابت مبنی بر اعلام رسمی قیمتها، بالاخره روز گذشته در جلسه نهایی خودروسازان با این شورا، قیمتهای جدید تایید و رسما بر خروجی سایت فروش دو خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت. هر چند طبق وعده خودروسازان قرار بر این بود که شنبه گذشته قیمتهای نهایی اعلام شود، اما با اختلافنظری که بین خودروسازان و شورای رقابت بر سر هزینههای مالی بروز کرد، تصمیمگیری نهایی در این زمینه به یکشنبه موکول شد. اما با نگاهی به قیمتهای نهایی که برآمده از توافق شورای رقابت و خودروسازان است، شاهد عقب نشینی این شورا هستیم. هر چند جمشید پژویان رییس شورای رقابت در اظهار نظرهای مختلف عنوان میکرد که نسبت به مصوبه دستورالعمل قیمتگذاری خودرو عقب نشینی نخواهد کرد و قیمتها باید بر اساس این دستورالعمل تعیین شود؛ اما با در نظر گرفتن تورم بخشی در خودروهای پرتیراژ و همچنین شاخص کیفیت پی به عدول خودروسازان از فرمول تعیین شده از سوی شورای رقابت میبریم.
به گزارش اقتصاد آنلاین، خودروسازان پیش از این عنوان کرده بودند که شورای رقابت در تهیه دستورالعمل قیمت گذاری، هزینههای مالی خودروسازان از جمله سود بانکی را در نظر نگرفته و این دستورالعمل نیازمند تغییراتی در این مورد است. در هر صورت قیمتهای نهایی شده روز گذشته هر چند با قیمتهای بهمنماه اختلاف فاحش دارد، اما طبق وعده اعضای شورای رقابت به مشتریان هم پیش نرفته است. برخی از اعضای این شورا از اسفندماه سال گذشته با تشویق مشتریان به تحریم خرید خودرو، کاهش 50 درصدی قیمتها را نسبت به بهمن ماه 91 وعده میدادند حال آنکه از قیمتهای نهایی شده روز گذشته تحقق چنین وعدههایی برنمیآید. زنجیره خودروسازی کشور از آخرین ماه سال گذشته با وعدههای شورای رقابت و تحریم بازار از سوی مشتریان چنان در بلاتکلیفی به سر میبرد که برخی از کارشناسان ادامه آن را منجر به ورشکستگی این زنجیره نیمه دولتی میدانستند، اما قیمتهای نهایی که در نتیجه توافق خودروسازان با شورا روز گذشته اعلام شد در خور توجه است.
شنبه گذشته خودروسازان با احتساب هزینههای مالی که مدعی بودند در دستورالعمل قیمتگذاری گنجانده نشده، قیمت برخی از محصولات خود را به کمیته خودرو شورای رقابت اعلام کردند. هر چند پیشبینی میشد که قیمتهای مورد توافق بسیار کمتر از قیمتهای اعلامی از سوی خودروسازان باشد، اما قیمتهای جدید در محصولات ایران خودرو حکایت از کاهش 80 تا 100 هزار تومانی در بیشتر تولیدات این شرکت دارد!!
به گزارش اقتصاد آنلاین، به عنوان مثال ایران خودرو شنبه گذشته برای محصول پژو 405 بنزینی جی ال ایکس با کیسه هوای خود قیمتی برابر با 23 میلیون و 740 هزار تومان در نظر گرفته بود این در حالی است که قیمت مورد توافق این شرکت و شورای رقابت 23 میلیون و 660 هزار تومان میباشد یا ایران خودرو طبق فرمول قیمتگذاری با احتساب هزینههای مالی قیمت سمند ال ایکس ای اف 7 بنزینی با کیسه هوا را 24 میلیون و 360 هزار تومان محاسبه کرده، اما قیمت نهایی به 24 میلیون و 280 هزار تومان تغییر یافته است. آن طور که مشاهده میشود قیمتهای مورد محاسبه ایران خودرو آن چنان فرقی با قیمتهای مورد توافق با شورای رقابت نداشته این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان این توافق میتوانست خیلی زودتر صورت گیرد تا بازار از بلاتکلیفی رهایی پیدا کند. اما قیمتها نسبت به بهمنماه سال گذشته که آزادسازی قیمت خودرو به وقوع پیوست تا حدودی چشمگیرتر از توافقات دیروز بود.
در بهمنماه سال گذشته قیمت پراید به 16 میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود حال آنکه دیروز قیمت مصوب پراید SL به 14 میلیون و 474 هزار تومان تغییر یافته بود.در همین حال محصول تیبا نیز در بهمن ماه با قیمتی معادل 19 میلیون و 790 هزار تومان از سوی این شرکت به فروش میرفت، اما قیمت نهایی آن دیروز 18 میلیون و 790 هزار تومان شد بنابراین در خودروی پراید شاهد افت 10 درصدی و در تیبا نیز افتی 5 درصدی به وقوع پیوسته است، اما جای بسیاری از محصولات دو شرکت خودروساز در جدول نهایی قیمتگذاری خالی بود. تندر-90، رانا، 206 و 207 از جمله خودروهایی هستند که ظاهرا قیمتگذاری آنها با تعویق همراه است. در همین حال دیروز خودروسازان با اعلام اینکه فروش محصولات خود را از امروز آغاز خواهند کرد قیمتهای مورد توافق را در سایت فروش قرار دادند. قیمتهای اعلام شده، قیمتهای پایه است و بدون آپشن در لیست خودروسازان قرار گرفته این در حالی است که با افزودن آپشنهای دیگر، قیمتها نیز اضافه میشود. اما قیمتهای نهایی اینگونه محاسبه شده است.
نرخ جدید وانت باردو بنزینی با تزمز ضد قفل، 108 میلیون و یکصد هزار
ریال؛ وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل جدید، 108 میلیون و 700 هزار
ریال، وانت باردو دوگانه سوز با ترمز ضد قفل جدید 128 میلیون و دویست هزار
ریال و وانت باردو دو گانه سوز با ترمز ضد قفل 123 میلیون و یکصد هزار
ریال در نظر گرفته شده است.قیمت پژو 405اس ال ایکس با موتور تی 5،کیسه
هوای راننده 231 میلیون و یکصد هزار ریال و پژو405 بنزینی جی ال ایکس با
کیسه هوای راننده 22 میلیون 800 هزار ریال میباشد.
همچنین پژو405 دوگانه سوز جی ال ایکس با کیسه هوای راننده 236 میلیون 600 هزار ریال است.
سمند ال ایکس ای اف 7 پایه گاز سوز نیز با قیمت 256 میلیون ریال و 900 هزار ریال عرضه خواهد شد.
سمند ال ایکس ای اف 7 بنزینی با کیسه هوای راننده، 242 میلیون 800 هزار ریال خواهد بود، همچنین سمند ال ایکس سال بنزینی با کیسه هوای راننده 230 میلیون ریال قیمتگذاری شده است. قیمت سمند ال ایکس سال دوگانه سوز با کیسه هوای راننده نیز 248 میلیون 500 هزار ریال و خودروی سمند اس ای با کیسه هوای راننده 206 میلیون و 200 هزار ریال قیمتگذاری شدهاند. خودروی پژو پارس سال با کیسه هوای راننده 269 میلیون 700 هزار ریال و پژو پارس معمولی دوگانه سوز با کیسه هوای راننده 282 میلیون 800 ریال خواهد بود.
محصولات سایپا
1- سایپا 131 SL بدون فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 14 میلیون و 474 هزار تومان
2- سایپا 132 SL بدون فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 14 میلیون و 591 هزار تومان
3- سایپا 141 SL بدون فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 13 میلیون و 720 هزار تومان
4- سایپا 111 SL بدون فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 14 میلیون و 776 هزار تومان
5- سایپا 131 SX با فرمان هیدرولیک، بدون کیسه هوا 14 میلیون و 967 هزار تومان
6- سایپا 132 SX با فرمان هیدرولیک، بدون کیسه هوا 15 میلیون و 82 هزار تومان
7- سایپا 141 SX با فرمان هیدرولیک، بدون کیسه هوا 14 میلیون و 213 هزار تومان
8- سایپا 111 SX با فرمان هیدرولیک، بدون کیسه هوا 15 میلیون و 268 هزار تومان
9- تیبا SX معادل 18 میلیون و 790 هزار تومان
محصولات ایران خودرو
1 - پژو 405 اسالایکس با موتور تی 5، کیسه هوای راننده 23 میلیون و 110 هزار تومان
2- پژو 405 بنزینی جیالایکس با کیسه هوای راننده 22 میلیون و 180 هزار تومان
3 - پژو 405 دوگانهسوز جیالایکس با کیسه هوای راننده 23 میلیون و 660 هزار تومان
4 - سمند الایکس ایاف 7 پایه گازسوز 25 میلیون و 690 هزار تومان
5 - سمند الایکس ایاف 7 بنزینی با کیسه هوای راننده 24 میلیون و 280 هزار تومان
6 - سمند الایکس سال بنزینی با کیسه هوای راننده 23 میلیون تومان
7 - سمند الایکس سال دوگانهسوز با کیسه هوای راننده 24 میلیون و 850 هزار تومان
8 - سمند اسای با کیسه هوای راننده 20 میلیون و 620 هزار تومان
9 - پژو پارس سال با کیسه هوای راننده 26 میلیون و 970 هزار تومان
10 - پژو پارس معمولی دوگانهسوز با کیسه هوای راننده 28 میلیون و 280 هزار تومان
11 - وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل 10 میلیون و 810 هزار تومان
12- وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل جدید 10 میلیون و 870 هزار تومان
13- وانت باردو دوگانهسوز با ترمز ضد قفل جدید 12 میلیون و 820 هزار تومان
14- وانت باردو دوگانهسوز با ترمز ضد قفل 12 میلیون و 310 هزار تومان
ایران خودرو: از همین امروز سایت خرید باز است
به دنبال اعلام قیمتها شرکت ایران خودرو اعلام کرد که از همین امروز(یکشنبه) سایت خرید باز شده است. عبداله بابایی - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو - گفت: استاندارد آلایندگی خودروهای اعلام شده یورو 2 بوده و قیمتهای اعلامی با احتساب بیمه و مالیات سال 92 محاسبه شده است.
به گفته وی خریداران میتوانند از ساعت 18 روز یکشنبه با مراجعه به سایت ikco.com نسبت به خرید خودرو به صورت اینترنتی اقدام کنند.
سایپا: مابهتفاوت قیمتها را برمیگردانیم
شرکت خودروسازی سایپا نیز با اعلام اینکه قیمتهای اعلام شده مربوط به رنگهای غیر متالیک این خودروهاست، تصریح کرد: مشتریانی که بعد از 17 بهمن ماه 91 اقدام به خرید و یا تحویل خودرو کردهاند، خودرو آنها با قیمت جدید محاسبه و مابه التفاوت قیمتی آن به آنها مسترد خواهد شد.
به نظر میرسد با تایید قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت، بازی قیمتگذاری خودرو سرانجام به پایان رسیده است.
تایید قیمتهای خودروسازان از سوی رییس شورای رقابت
رییس شورای رقابت با بیان اینکه کارگروه خودرو قیمتهای محاسبه شده خودروسازان را بررسی کرده است، گفت: قیمتهای جدید تفاوت چندانی با قیمت هایی که قبلا شورای رقابت اعلام کرده است، ندارد.
جمشید پژویان گفت: بررسی قیمتهای محاسبه شده خودروسازان بر اساس متغیرهای آنها پایان یافته است و خودروسازان میتوانند قیمتها را روی سایتهای خود اعلام کنند. وی گفت: قیمتهای قبلی که مرکز ملی رقابت محاسبه کرده بود در برخی از موارد، خودروسازان عددها را اشتباه اعلام کرده بودند که این موارد را تصحیح کردهاند. پژویان گفت: خود مرکز ملی رقابت نیز ممکن است قیمتهای جدید را فردا صبح روی سایت قرار دهد.