گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز


قم/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی
گزارش مکتوب...سایه مرگ در جاده قم- گرمسار

شیرینی افتتاح جاده قم -گرمسار بقدری بود که حوادث ناشی از کمبودها و نواقص این جاده درآن روز به چشم نمی آمد.
در10 روز گذشته جاده قم گرمسار 17 کشته داشته و بار دیگر به عنوان جاده ای نا امن در کانون توجه رسانه ها قرار گرفته است.
فراهانی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: در تعطیلات روزهای 14 و 15 خرداد نیز 57 نفر در جاده‌های قم-گرمسار بر اثر حوادث رانندگی مجروح شدند و 2 نفر نیز جان باختند .
مهرماه سال گذشته نیز معاون عملیات ترافیکی پلیس راه کشور در ادامه به تصادف جاده ای در جاده قم - گرمسار اشاره کرد که یک دستگاه خودرو با یک دستگاه تریلر برخورد کرد و هفت نفر کشته شدند.
جاده قم -گرمسار که پنجم خرداد سال گذشته بطور رسمی و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد 150 کیلومتر طول دارد و از سه استان قم ، تهران و سمنان عبور می کند. این محور مسیر قم به شهرهای شمال شرقی کشور از جمله مشهد را در مقایسه با مسیر موازی این محور 100 کیلومتر و از لحاظ زمانی بیش از 2 ساعت کاهش می دهد؛که همین امر سبب استقبال زیاد رانندگان به ویژه کامیون ها از این مسیر حتی پیش از افتتاح رسمی آن شد.
این جاده با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان احداث شده است و علاوه بر کم کردن ترافیک و کوتاه شدن مسافت ، کاهش چشمگیرمصرف سوخت را نیز به همراه داشته است .
گرچه راه اندازی این جاده کام مردم را شیرین کرده بود ؛ اما بروز حوادث دلخراشی دل همه را رنجاند .
باقری رئیس مرکز اورژانس 115 قم گفت: از زمان بهره برداری از این طرح یعنی در طول یکسال گذشته تاکنون 136 مورد تصادف در آن رخ داده که 26 نفر در صحنه حادثه فوت کرده اند و 236 نفر هم مصدوم شده اند .
افزایش تعداد تصادفات و آمار مصدومان این مسیر سبب شد ؛ که چندی پس از افتتاح جاده ، تردد اتوبوس و مینی بوس و چندی بعد تردد تریلر در آن را ممنوع اعلام کردند.
این در حالی است که برخی از مسئولان ازایمنی و استاندارد بودن این جاده دفاع می کنند ؛ از جمله معاون راهداری اداره کل راه استان قم با بیان اینکه 72کیلومتر از این مسیر در حوزه استحفاظی استان قم است، گفت : محور قم -گرمسار با مشخصات راه اصلی ساخته شده و با عرض تمام شده 11 متر و دارای2 خط عبور سه متر و 65 سانتیمتری و2 شانه آسفالته یک متر و 80 سانتیمتری در 2 طرف است.
عباسی با تاکید بر اینکه محور بطور دقیق استاندارد بوده و بر اساس آیین نامه طرح مهندسی راهها ساخته شده است ، افزود : تفکیک خطوط عبور توسط خط کشی مشخص شده و با توجه به اصلی بودن راه به فاصله هر 10 کیلومتر در یک طرف و هر پنج کیلومتر در 2 طرف پارکینگ خودرو تعبیه شده است.
وی گفت : مشکلی از این بابت وجود ندارد( یعنی استاندارد بودن جاده ) اما مسئله حائز اهمیت این است که یک سری شاخص های این محور یعنی کوتاه بودن زمان سفر و کاهش زمان آن بخاطر کوتاهی مسافت و جذابیت کاهش مصرف سوخت سبب شده است که استقبال رانندگان از این محور بیشتر شود.
معاون راهداری اداره کل راه استان قم گفت: با توجه به این استقبال آمار اخذ شده در6 ماهه اخیر روزانه بطور میانگین از این محور چهار هزار و 200 تردد داشته ایم که 50 درصد آن سهم وسایل نقلیه سنگین بوده است .
وی با بیان اینکه علت همه تصادفات خطای انسانی بوده است ، افزود : اکثر تصادفات از گرمسار به سمت قم اتفاق افتاده ، یعنی خستگی راننده را در پی داشته است .
به گفته وی کارشناسان پلیس راه خطای انسانی ، ناتوانی راننده در کنترل خودرو و رعایت نکردن فاصله طولی را علت تصادفات بیان کرده اند .
معاون پلیس راه استان قم سرهنگ گودرزی گفت : عرض کم جاده اجازه هیچ مانوری را به کسی نمی دهد ، عرض شانه راست یک متر و 80 سانتیمتر است که چنانچه یک تریلی با 2 متر و 60 سانتی متر توقف کند ، بطور مسلم در سطح جاده قرار می گیرد یا اگر وسیله نقلیه ای در حال سبقت باشد کسی بخواهد به او راه بدهد، امکان کمک به وسیله نقلیه روبرویی وجود ندارد .
بهره برداری از این جاده در حالی انجام شد که ایمن نبودن این جاده انتقاد کارشناسان و هشدار تعدادی از مسئولان کشور را درباره افتتاح شتاب زده، نا امن بودن و مشکلات فنی جاده قم - گرمسار را در برداشت .
اولین اظهار نظر در مورد ایمنی جاده قم - گرمسار پس از افتتاح رسمی آن، از طرف فرمانده ناجا مطرح شد ؛ و این مقام مسئول در عین حال که به مزیت احداث این جاده اشاره کرد، انتقاد شدیدی از افتتاح شتاب زده آن داشت.
سردار اسماعیل احمدی مقدم با انتقاد از افتتاح طرح ها به صورت شتابزده ، گفت: حداقل انتظار پلیس برای بازگشایی یک جاده آن هم در کویر، ساخت پلیس راه برای حضور و نظارت پلیس، انجام صحیح خط کشی ها، نصب گاردریل ها و اصلاح شانه های جاده که می تواند خطر آفرین باشد ، است .
فرمانده ناجا گفت : اگر حداقل استاندارد های مورد تایید وزارت راه و ترابری تامین شود، پلیس آماده فعالیت و خدمات رسانی است.
فرمانده پلیس راه کشور نیز با برشمردن نواقص جاده قم - گرمسار گفت: سال گذشته شاهد افزایش تلفات در این جاده بودیم چراکه این جاده دارای نواقص بسیاری بود و پلیس از ابتدا با بازگشایی آن تا رفع نواقص مخالف بود.
سرهنگ محمدرضا مهماندارگفت: از ابتدای آبان ماه سال گذشته با توجه به افزایش تلفات، تردد تریلی ها را در این جاده ممنوع کرده و با وجود اینکه سایر دستگاه ها همکاری نکردند ،خودمان اقداماتی را در این جاده از جمله استقرار تیم‌های پلیس راه برای کنترل جاده انجام دادیم .
فرمانده پلیس راه اختلاف سطح و حاشیه راه و عرض کم جاده را 2 نقص مهم این مسیر برشمرده و افزود: شیب شیروانی ، اختلاف جاده و حاشیه آن زیاد است که همین مسئله سبب واژگونی خودروها می شود.
وی افزود: همچنین به علت عرض کم راه خودروهایی که از کنار یکدیگر عبور می کنند هر لحظه با کوچکترین انحراف ممکن است با یکدیگر برخورد کنند ؛ زیرا این جاده دارای 2 خط رفت و برگشت با عرض کم است که به همین خاطر میزان تصادفات رخ به رخ با خودروی مقابل افزایش می یابد .
فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به مشکلات امدادرسانی در این جاده گفت: عرض کم جاده باعث شده است که اگر خودرویی خراب شود و خودروهای امدادی و خدماتی بخواهند به آن امدادرسانی کنند، راه بسته می شود، چراکه حاشیه جاده بسیار کم است.
سرهنگ محمد نوری رئیس پلیس راه استان قم نیزگفت : جاده قم - گرمسار به علت تازه احداث بودن هنوز از امکانات چندانی برخوردار نیست و از داشتن مکان‌های اقامتی، رستوران و محل استراحت رانندگان محروم است و این خود مزید بر علت وقوع این چنین حوادث می شود .
حوادث دلخراش بوجود آمده پس از بهره برداری از جاده قم-گرمسار مسئولان را به تکاپو واداشت .
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه اجرای طرح تعریض این جاده از بهمن پارسال آغاز شده است ، گفت: این طرح به طول 150 کیلومتر است که 72 کیلومتر آن در استان قم ،30 کیلومتر در استان تهران و 48 کیلومتر نیز در استان سمنان قرار دارد و برای اجرای آن 150 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
قلندر افزود: اجرای طرح تعریض که از طرح های مهر ماندگار محسوب می شود ؛ تاکنون در مجموع سه استان 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چشم انداز بهره برداری از آن مرداد سال 92 تعیین شده است.
معاون برنامه ریزی استانداری قم با اشاره به آمار بالای تصادف ها و مجروحان و کشته شدگان جاده قم-گرمسار گفت : عمده‌ترین علت تصادفات در این محور، تردد خودروهای سنگین است و خود جاده مشکل چندانی ندارد اما برای حل این مشکل قصد داریم این محور را چهار بانده کنیم .
دهناد افزود: ایجاد یکی از خطوط موازی از گرمسار تا کیلومتر50 قم درحال اجرا است که امیدواریم با چهار بانده شدن کل این محور و ایجاد خط جدید برای تردد خودروهای سنگین دیگر شاهد حادثه خاصی در این محور نباشیم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان قم در این باره گفت : 13 کیلومتر جهت چهاربانده کردن محور قم گرمسار با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد تومان توسط شرکت راه وتوسعه زیر بنایی حمل ونقل کشور درقم آغاز شده است.
قلندری افزود: در صورت تامین اعتبار ،چهار بانده کردن کل محور قم - گرمسار
تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید .
وی افزود : چهار بانده کردن این مسیر از طرح های ملی است .
فراهانی معاون رئیس 115قم از راه اندازی اولین ساختمان اورژانس 115
در کیلومتر 30 محور قم گرمسار خبر داد و افزود: تا پیش از این اورژانس
115قم بنا بر احساس وظیفه دریک کانکس در کلیومتر 12 محور قم گرمسار
به حادثه دیدگان سوانح رانندگی این مسیر کمک می کرد.
به هر حال امیدواریم که با رفع نواقص موجود در جاده قم –گرمسار و توجه ویژه مسئولان به آن شاهد صحنه های دلخراش و تصادفات مرگبار در این جاده نباشیم.