گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز

مردم به دنبال ارایه خدمات با کیفیت در قطارهای ریلی هستند

در برنامه مناظره مطرح شد:

مردم به دنبال ارایه خدمات با کیفیت در قطارهای ریلی هستند

تهران -ایرنا- کارشناسان شرکت کننده در برنامه مناظره در پاسخ به این سوال که آیا موافق افزایش قیمت بلیت قطارها متناسب با افزایش کیفیت خدمات توسط راه آهن هستید، ابراز داشتند که مردم خواهان ارایه خدمات با کیفیت در قطارهای ریلی هستند.

به گزارش ایرنا، «محمد صادق خلفی» عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی در برنامه مناظره که روز جمعه از شبکه یک سیما پخش شد با بیان اینکه ایران نهمین کشور ارزان قیمت جهان در زمینه سوخت است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر دولت نتوانسته این شبکه را توسعه دهد.

«سید محمد راشدی» معاون امور مسافری شرکت راه آهن نیز اظهار داشت: شبکه ریلی کشور در سال 1307 تا 1317 ساخته شده ولی شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم فقط 300 کیلومتر راه آهن ریلی ساخته ایم و اگر بخواهیم تعداد قطارها را افزایش دهیم باید شبکه حمل و نقل ریلی را گسترش دهیم.

راشدی خاطر نشان کرد: جای کار زیاد است و در تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری باید به بخش ریلی توجه کافی کرد.

«غلامرضا کاتب» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مردم از افزایش قیمت ها دستاورد قابل توجهی را بدست نیاورده اند، گفت: مردم هم اکنون خواهان سرعت 200 کیلومتری قطارهای مسافربری نیستند.

وی خاطر نشان کرد: در سال 93 و در ردیف های متفرقه 1500 میلیارد تومان و 12 میلیارد تومان برای بهبود شبکه اختصاص یافت که این جدا از دیگر ردیف های بودجه است و بزرگترین کاری است که مجلس برای راه آهن در سال 93 انجام داد ولی این شرکت نتوانست از آنها استفاده کند.

نماینده مردم گرمسار گفت: در بودجه سال 93 بزرگترین فرصت را برای شرکت راه آهن ایجاد کریم تا بتواند خود را بازسازی کند اما شرکت راه آهن نتوانست از فرصت به وجود آمده استفاده کند.

«سید حسن موسوی نژاد» رییس هیات مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور نیز تصریح کرد: حدود 300 تا 400 میلیارد تومان با واگذاری واگن ها به بخش خصوصی این بار بزرگ از روی دوش دولت برداشته شد و به مصرف کننده سپرده شده است.

وی دامه داد: در بخش دولتی هزینه ای به ایستگاه ها پرداخت نمی کنیم که بخشی از آنرا از دولت می گیریم و بخش دیگر آنرا از مردم می دهند. ایران بعد از هند ارزانترین قیمت قطار در دنیا را دارد.

در ادامه برنامه مناظره، راشد معاون امور مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طی 25 روز گذشته، 300 میلیارد تومان به شرکت راه آهن تخصیص داده شده است که این مساله حاکی از نگاه خوب دولت و مجلس به شبکه ریلی است اما بنا نیست در این مدت کم ما معجزه کنیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال، همکاران ما در شرکت راه آهن همه فشارها را پذیرفتند و بلاک های ریل ایستگاه بهرام تا ورامین را که تراورس های آن قدیمی است، تعویض کردیبم.

راشد به تعویض سوزن های ایستگاه اشاره کرد و گفت: تعویض سوزن هر ایستگاه 500 میلیون تومان هزینه می برد و طی امسال و سال آینده این کار صورت خواهد گرفت.

به گفته معاون شرکت راه آهن، تعویض سوزن ها موجب می شود قطارها در صورتی که توقف یا مسافرگیری در ایستگاه ها نداشته باشند، بتوانند با 120 تا 140 کیلوکتر عبور کنند.

راشد به سوانح شبکه ریلی کشور اشاره کرد و گفت: ما نیز معتقدیم که شبکه ریلی نباید یک کشته هم داشته باشد اما در سال 88 در محور زاهدان چندین نفر کشته داشتیم.

وی یادآور شد: سه ماه است که به شرکت راه آهن، اعتبار اختصاص داده اند اما اینکه انتظار می رود ظرف سه ماه شعارهایی را که هشت سال پیش دادند عملی کنیم، کم لطفی است.

به گفته راشد، هم اکنون شرکت راه آهن هیچ رقمی را از بخش خصوصی بابت حق استفاده از شبکه، هزینه مانور قطارها، هزینه استفاده از پارکینگ ها و خطوط آبگیری دریافت نمی کند.

** صنعت ریلی هیچ توجیه اقتصادی ندارد

خلفی عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی نیز در این برنامه اظهار داشت: هم اکنون تنها 5 درصد حمل و نقل کشور توسط شبکه ریلی انجام می شود و این در حالی است که کشور ما از لحاظ قیمت بنزیل و گازوئیل به ترتیب به عنوان نهمین و پنجمین کشور ارزان قیمت دنیا محسوب می شود.

به گفته وی سالانه 70 میلیارد دلار عدم النفع کشور به دلیل ارایه بنزین و گازوئیل رایگان به مردم است و همین مساله موجب افزایش سفر های جاده ای و کشته شدن سالانه بیش از 21 هزار نفر در جاده ها شده است.

وی افزود: در حال حاضر صنعت ریلی هیچ توجیهی ندارد.

** واگذاری رجا به بخش خصوصی غیر کارشناسی بود

موسوی نژاد دیگر عضو انجمن پیوسته مهندسی حمل و نقل ریلی نیز واگذاری شرکت رجا در سال 88 به بخش خصوصی را عملی شتابزده و غیر کارشناسی خواند و گفت: این اقدام مشکلاتی ایجاد کرده که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: شرکت های ما واگن را به قیمت جهانی می خرند و اکنون کمترین قیمت واگن در دنیا، یک میلیون یورو است.

موسوی نژاد با تاکید بر اینکه با قیمت بلیت های جاری بازگشت سرمایه اتفاق نمی افتد افزود: مردم حق دارند قطار خوب سوار شوند و قطار هایی که اکنون سوار می شوند در شان مردم ما نیست.

عضو انجمن پیوسته مهندسی حمل و نقل ریلی کشور اضافه کرد: هم اکنون میانگین متوسط عمر قطارهای شرکت رجا، 30 تا 31 سال است که این مساله حاکی از سیر واگن های 50 تا 55 ساله در شبکه ریلی ماست.

وی با بیان اینکه شرکت های مسافربری نمی توانند افزایش قیمت سنواتی نداشته باشند گفت: سالانه نزدیک 25 تا 30 درصد افزایش هزینه داریم.

موسوی ن‍ژاد افزود: در سال 92 شرکت ها درخواست افزایش قیمت کردند که گفتند با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، امکان پذیر نیست.

وی گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت ها دوباره نامه نوشتند که هزینه ها از اول سال 92 افزایش یافته اما افزایش قیمت بلیت صورت نگرفته و در نهایت، 28 آذر سال 92، 19 درصد افزایش قیمت بلیت مربوط به ابتدای سال 92 اتفاق افتاد که تاثیر این رقم در درآمد شرکت ها کمتر از 5 درصد است.

موسوی نژاد ادامه داد: در سال 93 درخواست افزایش 30 درصدی قیمت ها را کردیم و بر خلاف اخباری که منتشر شد، تا 11 مهر ماه امسال هیچ افزایش قیمتی اتفاق نیفتاد.

عضو انجمن پیوسته مهندسی حمل و نقل ریلی افزود: افزایش قیمتی که امسال شرکت ها گرفتند میانگین 21 درصد بود این در حالی است که 55 تا 60 درصد مسافران در شش ماه نخست و 40 تا 45 درصد در شش ماه دوم جابحا می شوند.

وی افزود: وقتی افزایش قیمت در مهر ماه اتفاق می افتد یعنی تاثیر آن در درآمد شرکت ها نزدیک 10 درصد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد