گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز

اولین طرح انتقال آب از دریای خزر فردا کلنگ‌زنی می‌شود

 
اولین طرح انتقال آب از دریای خزر فردا کلنگ‌زنی می‌شود


در مرحله اول، خط لوله انتقال آب از دریای خزر از غرب این دریاچه از فردا آغاز و متناسب با نیاز صنایع، آب شرب منطقه و کشاورزی صنعتی به سمت سمنان و سپس در امتدا یه سمت گرمسار، قم، کاشان و اصفهان می‌رود.

ایلنا: معاون وزیر نیرو با بیان اینکه کلنگ زنی طرح انتقال آب از دریای خزر از فردا در استان مازندران آغاز می‌شود گفت: از فردا با کلنگ زنی این طرح در استان مازندران اولین طرح انتقال آب از دریای خزر با هدف تامین نیاز آب صنایع، آب شرب و آب کشاورزی صنعتی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا عطارزاده در نشست خبری امروز با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان با هدف انتقال آب به مناطق مرکزی کشور صورت می‌گیرد گفت: در مرحله اول، خط لوله انتقال آب از دریای خزر از غرب این دریاچه از فردا آغاز و به سمت سمنان می‌رود.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: در ادامه طرح اول متناسب با نیاز صنایع، آب شرب منطقه و کشاورزی صنعتی این خط لوله از سمنان نیز به سمت گرمسار، قم، کاشان و اصفهان می‌رود.

وی با بیان اینکه منابع این طرح برای تامین آب کشاورزی غرقابی استفاده نمی‌شود، هدف از اجرای این طرح را تامین آب شرب و صنعتی شهرهای حاشیه فلات مرکزی، توسعه صنایع و معادن موجود در منطقه، رشد اشتغال در ناحیه هدف، رشد توسعه اقتصادی شهرهای حاشیه کویر و توسعه کشاورزی صنعتی نام برد.

وی ادامه داد: طرح دوم نیز از منطقه بندرعباس در نزدیکی دریای خلیج فارس و عمان آغاز و به سمت گل گوهر سیرجان و سپس به سمت کرمان می‌رود.

عطارزاده خاطرنشان کرد: طرح سوم انتقال آب از دریای خزر در منطقه خلیج گرگان آغاز و از یک شاخه به طرف سبزه وار و از شاخه دیگر به سمت بیرجند می‌رود که در ادامه نیز از شاخه دیگر به سمت استان یزد سرازیر می‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در مرحله اول برای اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به سمت سمنان حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که ۲ هزار میلیارد تومان آن از تها‌تر صنایع پتروشیمی و هزار میلیارد تومان آن از منابع دیگر تامین می‌شود.

عطارزاده خاطرنشان کرد: در جهت تکمیل مطالعاتی این طرح اقدام شده است که در این راستا ۵۰۰ میلیون متر مکعب از دریای خزر و حدود یک میلیون متر مکعب از دریای عمان به سمت مناطق آبگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه پیمانکار این طرح قرارگاه خاتم‌الانبیا است درباره هزینه نهایی این آب برای مصرف‌کننده گفت: منابع این طرح بین ۱۵۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش درباره تامین آب استان‌های گیلان و مازندران گفت: در این راستا در سال جاری بحث بهره گیری از آب بندان‌های گیلان و مازندران مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم آب بندان‌های گیلان و مازندران توسعه پیدا کنند.

عطارزاده در توضیح مطلب فوق افزود: توسعه سدهای پلاستیکی و سد شهریار و استور نیز در جهت توسعه آب‌های این دو استان و تکمیل آب رسانی به مردم این مناطق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سهم آب شیرین در کشور ما نسبت به کل آب شیرین جهان ۲. ۰درصد است گفت: باید راهکارهای مختلف را برای تامین آب انجام دهیم که یکی از رهکار‌ها تعادل بخشی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی، ساخت مخازن و بازچرخانی آب است که در حوزه انتقال بین حوزه‌ای به ویژه برای آب شیرین از این راهکار‌ها استفاده می‌کنیم.

وی جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، استفاده از آب‌های غیر متعارف برای مصارف مختلف و باران زایی و باروری ابر‌ها در حال مطالعه است تا بتوانیم علی رغم توسعه منابع آبی، صرفه جویی در حوزه‌های مختلف شرب و صنعتی را داشته باشیم.

عطارزاده در تشریح فعالیت وزارت نیرو در حوزه آب در سال گذشته گفت: سال گذشته تلاش خوبی در حوزه آب صورت گرفت و با جذب منابع جدید مالی و برابر با اعتبارات سالانه ملی توانستیم پروژه‌های بزرگی را انجام دهیم که در ابتدای سال گذشته سد کارون ۴ آبگیری شد و در چند روز آینده نیز سد گتوند
علیا در استان خوزستان به بهره برداری می‌رسد که در مرحله اول با افتتاح این سد هزار مگاوات برق به پیک مصرف برق اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در توسعه مخازن آب‌های کشور انجام داده‌ایم به طوری که در این راستا ۱۲/۵ میلیون متر مکعب از حجم مخازن به بهره برداری رسید و یا آبگیری شد که یک رکورد نسبت به سال‌های گذشته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: در سال گذشته ۱۵ سد به بهره برداری رسید، حدود ۷ سد آبگیری شد، ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد و ۷ تصفیه خانه آب نیز تکمیل شد.

عطارزاده با بیان اینکه دو طرح آب رسانی بین حوزه‌ای در سال گذشته به بهره برداری رسید گفت: یکی از موفقیت‌های ما در سال گذشته جذب منابع مالی از مازاد درآمدهای نفتی و همچنین اعتبارات آبی در جهت تکمیل طرح‌های آب رسانی به ۲ هزار روستا بود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد که باقی مانده آن در سال مالی جاری به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: به منظور پرداخت مطالبات، تها‌تر صورت گرفت و اموال را به جای مطالبات پرداخت کردیم.

عطارزاده اظهار داشت: یکی از موفقیت‌های دیگر در بخش آب کشور تکمیل مطالعات طرح منابع آب کشور بود و وضعیت تخصیص یافته آن به هر استان
انجام شد و در سال جاری ادامه دارد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: طی چند هفته آینده بلند‌ترین سد بتونی دنیا که اجرای آن توسط متخصصان و پیمانکار ایرانی صورت می‌گیرد افتتاح می‌شود.