گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز

اشاره: استان سمنان،سرزمینی سرشار از نعمت ها و منابع خدادادی است

اشاره:

استان سمنان،سرزمینی سرشار از نعمت ها و منابع خدادادی است و این منابع و معادن از دل کویر تفته و بیابان های خشک جنوبی استان تا کوهستان ها و جنگل های دل انگیز شمالی اش، پراکنده است.

گویی در هر کجای این سامان،گوهری در دل خاک به ودیعه گذاره شده تا دست جستجوگر ما برای برکشیدنش از دل خاک ،زمین را بشکافد تا قدرت الهی را در ذره ذره آن با چشم سر ببیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، اگر از جاده های این استان پهناور، عبور کرده باشید بیش از هر صنعت و کارگاه دیگری، در حاشیه راهها و جاده ها تا بلندای کوهها و دورنمای چشم نواز بیابان ها و کویرهایش،این معادن گچ اند که بیشتر به چشم مسافران می آیند،آنچنان که 6 درصد از کل گچ جهان در این استان تولید می شود و همین کافی است تا بیش از این ها در این گرد سپید که به دست باد بازیگوش بر فراز کارخانه های گچ در آبی چشم آسمان فرو می رود، تامل کنیم و آن را پایتخت گچ جهان بنامیم.

آنچه در پی می آید گزارشی اجمالی از توانمندی های استان در صنعت گچ و مشکلات پیش روی فعالان این صنعت در استان سمنان است که از نظر می گذرد.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان در گفتگو با ایسنا:

استان سمنان جایگاه نخست معادن و ذخایر گچ کشور را دارا است/80درصد کچ ایران و 6 درصد گچ جهان در سمنان تولید می شود

عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور و عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان گفت: استان سمنان به شکل عام و شهر سمنان به شکل خاص جایگاه نخست معادن و ذخایر گچ کشور را دارا است.

داوود مداح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، افزود: وجود بالغ بر 41 کارخانه تولید گچ ساختمانی ،استان سمنان را به پایگاه و جایگاه اصلی فراوری صنعت گچ کشور تبدیل کرده یعنی شهر سمنان هم در زمینه معدن و هم در زمینه فرآوری گچ رتبه اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 50 معدن فعال گچ در شهر سمنان وجود دارد خاطر نشان کرد: شهر سمنان به تنهایی 6 درصد گچ دنیا و 80 درصد گچ کشور را تأمین می کند و صنعت غالب استان صنعت گچ است.

عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که افقهای پیش روی این صنعت چیست به ایسنا گفت: اگر نگاه به صنعت گچ فقط تبدیل سنگ گچ به پودر گچ و کاربرد آن در ساختمان باشد جزء تثبیت وضعیت موجود حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ باید به فرآورده های نوین روی بیاوریم

مداح ادامه داد: اگر قرار باشد جایگاه صنعت گچ استان همچنان ارتقاء یابد و درآمدزایی در این حوزه افزایش یابد لزومأ باید به سوی فرآورده های نوین حرکت کنیم.

این عضو میز کالایی گچ  کشور، ارتقاء فن آوری موجود به فناوری نوین و همچنین تولید فرآورده های نوین گچی را دو راهکار برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ عنوان کرد و افزود: لزومأ در افق بلند مدت باید به تولید فرآورده های نوین گچی نظیر پنل گچی، دیوار گچی ، دیوار گچی ضد آتش ،دیوار گچی ضد آب ،فیبر نوری گچی ،نانو گچ و ... پرداخت.

مداح اظهار کرد: تمرکز عمده صنعت گچ و واحدهای تولیدی در شهر سمنان قرار دارد و در این راستا 41 واحد تولیدی به تولید گچ در این منطقه می پردازند که از این تعداد 6 واحد به صورت سنتی و 35 واحد بصورت صنعتی ، گچ تولید می کنند.

بیش از 5000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در معادن گچ استان فعالند

صدور 97 درصد گچ تولیدی سمنان به خارج استان

 عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نیروی کار در معادن گچ استان فعالند به ایسنا گفت: بالغ بر یکهزار و 377 نفر به صورت مستقیم و 4 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در معادن گچ استان مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه قسمت عمده گچ تولیدی استان به خارج از استان صادر می شود تصریح کرد: 41 واحد تولیدی استان سالانه ظرفیت تولید 6 میلیون تن گچ را دارد که بیش از نیاز استان بوده و چیزی بالغ بر 97 درصد گچ تولیدی استان به خارج استان فرستاده می شود.

مداح همچنین در خصوص صادرات گچ استان به خارج از کشور گفت: در حال حاضر از آنجا که شرکت های ترکیه ای در حوزه فراورده های نوین فعالیت دارند به صورت تلفیقی با شرکت های سمنانی همکاری کرده و گچ سمنان را با برند خودشان به فروش می رسانند.

وی خاطرنشان کرد: به علت عدم فعالیت در حوزه فرآورده های نوین در بخش صادرات خیلی حرف برای گفتن نداریم. هر چه زمان می گذرد فرآورده های نوین کاربرد می یابند و ساختمانها به سمت کوچک سازی و سبک سازی حرکت می کنند لذا موج تولید و فروش گچ به صورت سنتی رو به کاهش است و به همین دلیل چه در خارج و چه در داخل، بازار گچ سنتی از دست رفته است.

 عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان تصریح کرد: تغییر رویکرد صنعت ساختمان برای استفاده از این محصول ، افزایش شدید قیمت حامل های انرژی و قدیمی بودن فناوری های موجود در صنعت گچ موجب شده واحدهای تولیدی گچ ،ضرورت فرآوری های نوین در این صنعت را بیش از پیش احساس کنند.

مداح ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به سمت فرآورده های نوین نظیر گچ داندانپزشکی،پنل گچی و... حرکت کرده و همین ها به موتور محرکه برخی واحدهای تولیدی گچ تبدیل شوند.

ایجاد یک برند بین المللی برای گچ سمنان ضروری است

وی با بیان اینکه ایجاد یک برند بین المللی برای گچ سمنان ضروری است تصریح کرد: در حال حاضر برند مشخصی از گچ سمنان وجود ندارد و برای حل این مشکل شرکت شهرک های صنعتی استان، دانشگاه سمنان و معاونت فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت هستند.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان یادآور شد: پول سازترین و همچنین شاه کلید حل مشکل گچ سمنان فرآورده های نوین گچ در حوزه ساختمان است و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که متناسب با تقاضای دیگر کشورها باشد.

مداح ،بحث حمل و نقل گچ را از دیگر مشکلات صنعت گچ استان عنوان کرد و گفت: گران بودن هزینه حمل و نقل از یک سو و همچنین کم ارزش بودن قیمت گچ این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده است به عنوان مثال هزینه ای که برای انتقال یک کامیون گچ پرداخت می شود بسیار بیشتر از مبلغی است که از فروش گچ بدست می آید چون فرآوری خاصی روی محصول صورت نمی گیرد پس از لحاظ ریالی ارزش چندانی ندارد.

وی نوع بسته بندی گچ تولیدی استان را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: بیش از 30 درصد قیمت تمام شده یک کیسه گچ  صرف بسته بندی آن می شود.

وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت کاهش یافته و واحدهای تولیدی وارد یک رقابت منفی می شوند

مداح اظهار کرد: ظرفیت ایجاد شده تولید گچ در استان سمنان بیش از گچ مورد نیاز کشور است لذا وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد ناخودآگاه قیمت کاهش می یابد و واحدهای تولیدی وارد یک رقابت منفی وحشتناک می شوند.

این عضو میز کالای گچ و نمک کشور اذعان کرد: اگر 41 واحد تولیدی از تولیدکننده های گچ استان با 60 درصد ظرفیت خود کار کنند کل گچ مورد نیاز کشور تأمین می شود.

وی تصریح کرد: با تولید فرآورده های نوین گچی متناسب با نیاز و تقاضای دیگر کشورها می توان از 40 درصد باقی مانده ظرفیت تولید گچ استان استفاده بهتری کرد.

مداح در پاسخ به این پرسش که میزان ذخایر گچ استان چقدر است به ایسنا گفت: با حجم تولید کنونی گچ تا 22 سال آینده استان دارای ذخایر گچی است و اگر مقادیر تقریبی هم لحاظ شود با این حجم تولید بیش از 50 سال ذخیره گچ در استان وجود دارد.

این عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور ادامه داد: خوشه صنعتی گچ سمنان ،میز کالایی گچ و کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ ایران سه مرکز و نهادی هستند که با هدف ارتقاء صنعت کشور ایجاد شده اند.

وی افزود: کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ ایران به ریاست دانشگاه سمنان ،سیاست گذاری های حوزه گچ کشور را برعهده داشته و در حوزه های فناوری های نوین و فرآورده های نوین فعالیت دارد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار می کند.

مداح با بیان اینکه خوشه صنعتی گچ سمنان با مطالعه و شناخت وضعیت موجود اعتمادسازی بین واحدهای تولیدی را فراهم می کند خاطر نشان کرد:پروژه توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی استان سمنان اجرا می شود. 

این عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور ادامه داد: میز کالایی گچ، ضلع دیگر مثلث ارتقاء صنعت گچ کشور است که سیاستهای حوزه تجارت ،بازرگانی و صادرات گچ را بر عهده دارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا که بحث ایجاد آلودگی کارخانه های گچ در استان تا چه حد جدی است گفت: وقتی صحبت از گچ می شود یک صنعت آلوده کننده به ذهن می رسد که این تصویر با وجود روشهای نوین در این حوزه ، هم از نظر جذب گازهای سمی و هم پودر گچ قابل تصحیح است.

وی در پایان اظهار کرد: واحدهای تولیدی گچ استان اکثرأ مجهز به سیستم بک فیلتر بوده که این سیستم بخش عمده ای از آلودگی های ایجاد شده را جذب می کنند.

صادرات گچ با این هزینه‌بالای حمل و نقل محقق نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن استان سمنان،با بیان اینکه  صادرات گچ با این هزینه‌بالای حمل و نقل محقق نمی‌شود گفت: ازدیاد تولید، عمده‌ترین مشکل صنعت گچ است.

علی اصغر جمعه‌ای افزود: سیاست‌گذاری‌ها باید هدف‌گذاری شود تا زحماتی که در این راستا کشیده می‌شود،عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه، بهترین و منسجم‌ترین تشکل صنعتی در کشور، مربوط به اتحادیه صنعت گچ استان سمنان است، افزود: با این حال به خاطر هزینه‌های بالای حمل و نقل، صدور این کالا محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید این سرمایه ملی را حفظ کرد و به نحو شایسته‌ای از آن استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید از صدور مجوز برای بهره‌برداری به واحدهای جدید، جلوگیری شود، زیرا این مسئله باعث ایجاد رقابت منفی بین واحدها می‌شود.

جمعه‌ای، مشکل حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها،عدم ثبات قیمت گچ به علت عرضه بیش از تقاضا و عدم تامین ماشین آلات مورد نیاز و نبود کنسرسیوم گچ را از مهمترین مشکلات و گرفتاری‌های این بخش برشمرد

نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه:

استخراج سالانه 14 میلیون تن مواد معدنی در سمنان/بالغ بر 50 هزار نفر در صنعت و معدن استان اشتغال دارند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه گفت: سالانه 14 میلیون تن مواد معدنی از معادن استان استخراج می شود.

علیرضا خسروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه سمنان، با اشاره به شرایط بسیار مطلوب استان از لحاظ تعدد شهرک های صنعتی و معادن افزود: در یکهزار و 900 واحد صنعتی استان بالغ بر 45 هزار نفر و در 340 واحد معدنی بالغ بر 5 هزار نفر اشتغال دارند.

وی اظهار کرد: سالانه 6 میلیون تن گچ ، یک میلیون تن نمک و 7 میلیون تن مواد معدنی متفرقه از معادن استان استخراج می شود.

استان سمنان آکواریم مواد معدنی در کشور

خسروی با بیان اینکه استان سمنان با عنوان آکواریم مواد معدنی در کشور اشتهار دارد خاطر نشان کرد: از 70 ماده معدنی موجود تعداد 42 نوع آن در کشور شناسایی شده است که 33 نوع آن از معادن استان سمنان به بهره برداری می رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان سمنان از لحاظ تولید گچ،نمک و سلستین مقام اول کشور و همچنین از لحاظ وجود سولفات سدیم و کروم رتبه دوم و سوم کشور را دارا است.

وی اظهار کرد: سلستین ماده اولیه صنایع مختلف از جمله صنایع شوینده است و ماده اولیه بالغ بر 100 ماده شوینده را تشکیل می دهد.

نماینده مردم سمنان ،مهدیشهر و سرخه همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا که مهمترین مشکل صنعت گچ استان چیست، گفت: نبود زیرساختهای لازم، مشکلات حمل و نقل ،عدم حمایت کافی در خصوص بازاریابی و... از مهمترین مشکلات این حوزه است.

خسروی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنعت گچ خام فروشی محصولات این صنعت است که باعث شده قیمت گچ آنطوری که باید بالا نباشد لذا حرکت به سمت تبدیل مواد خام به محصولات جدید گچی یکی از ضروریات این صنعت است.

این مهندس عمران با اشاره به ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی در استان، تأکید کرد: بهتر است صنایع واسطه ای در جوار کارخانه ها مستقر شود.

گچ سمنان باید صاحب یک پسوند خاص و برند بین المللی شود

نماینده مردم سمنان ،مهدیشهر و سرخه در خصوص نداشتن یک برند بین المللی برای گچ سمنان گفت: گچ سمنان رتبه اول کشور را دارا است لذا باید تلاش شود این محصول با یک پسوند خاص و ثابت صادر شود .

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر تاجیکستان،ترکیه و یونان مصالح کشور ما را با حرص و ولع به سمت خود جذب می کنند و با تغییراتی که در آنها ایجاد می کنند آن را به محصولی جدید تبدیل کرده که دارای قیمتی بالاتر است چرا باید در این زمینه خود ما واسطه ها را حذف نکنیم و خود به تولید این محصولات نپردازیم؟

وی در پایان گفت: کارخانه داران باید حلقه مدیریتی خود را گسترش دهند ،خاستگاه صنعت گچ . صنایع تبدیلی و جانبی آن را شناسایی کرده و با برگزاری نشست و سمینارهای مختلف و ارتباط تنگاتنگ با مراکز دانشگاهی و... در مسیر گسترش و توسعه این صنعت گام بردارند.

گزارش از آذر پژمان-خبرنگار ایسنای منطقه سمنان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد